HUSQVARNA 450 CR 1972

OMISTAJA  JUKKA " JANA " PENTTILÄ

HUSQVARNA
CLASSIC MOTORSHOW 2024


Classic motocross pyörän kunnostus tarina.

Jukka " Jana " Penttilä on saanut Husqvarna 450 CR 1972:n entisöinnin valmiiksi. Hän hankki pyörän syksyllä 2003 Autjoen Veijolta ja on ilmeisesti pyörän vasta kolmas omistaja, Veijo mukaan lukien. Neljäpuolikasta valmistettiin vuosina 1972 - 1974 ja kokonaismäärä jäi 2000 yksilön. Malli ei saannut toivottua suosiota mm, koska "se tärisi niin ettei kuski nähnyt rataa". Varsinainen työvaihe kesti noin vuoden. Jana kunnosti koneen talven aikana ja matkalle mahtui monia ongelmiakin. Mäntä oli pitkän seisonnan aikana ruostunut perinpohjin sylinteriin kiinni. Kun mitkään liuotukset eivät tehonneet niin Jana joutui kuumentamaan pyttyä Cosan-retkikeittimellä kunnes pinta kupli. Hän asetti koivuhalon mäntää vasten ja hakkasi sitä kuminuijalla. Ei tehonnut, joten lyömäaseeksi vaihdettiin kirves. Hamarapuolella täysillä, ja johan alkoi liikkumaan... 

MP - Racingistä löytyi pyörään standardikoon mäntä, ja Linköpingin rompetorilta taas uusi sylinteri. Puuttuvat pinnapultitja kaikki tiivisteet löytyivät myös MP - Racingista suoraan hyllystä. Alussa mainittu, mallille ominainen tärinä pyrittiin tästä pyörästä poistamaan kampiakselin tarkalla rihlauksella, jonka Mauri Penttilä teki tunnetulla ammattitaidollaan. Hyllystä olisi löytynyt myös uusi kiertokanki, mutta pyörän oma oli niin hyvä ettei sitä tarvittu.

Eturatas oli myös kiilautunut kartiolleen kiinni niin tiukkaan että se oli pakko laittaa katkaisulaikalla lähes halki. Sen jälkeen ratas suostui irtoamaan Kiukkosen Osmon ao. malliin sopivalla alkuperäisellä HVA-ulosvetäjällä.

Jarrupolkimen laakerointiputki menee rungon läpi, ja myös se oli perusteellisesti jumissa. Parin kuukauden CRC - liotus ei auttanut, vaan sekin oli lopulta kuumennettava pillillä punaiseksi, jonka jälkeen väkivalta yhdistettynä taitoon johti toivottuun lopputulokseen. 

Takapyörän pinnat aiheuttivat myös harmia. Jana hioi pienemmästä pinna - avaimesta sellaisen että sen sai paikoilleen vain vasaralla naputtamalla. Kiertämällä samaan aikaan sekä avaimella että päästä ruuvimeisselillä suostui vain kaksi aukeamaan. Muut piti kuumentaa irti, mutta nipoista jäi kierteisiin messinkiä, joka taas piti irrottaa erikseen. Purku puhdistuksineen vei kymmeniä työtunteja! Huolellisuus kuitenkin auttoi niin ettei hän tarvinnut kuin kaksi uutta pinnaa. Rompetorilta löytyi Husqvarnaan sopivat MZ:n nipat.

Etupyörän kunnostua sujui ongelmitta. Etulokasuojan kiinnike teetti kuitenkin melkoisesti töitä. Siitä oli sahattu etuosa, ja kun muu ei auttanut, niin hän teki lopulta itse alkuperäisen kaltaisen käsityönä.

Pinnoite - Helin Kellokoskella pinnoitti pultit, mutterit, pinnat ja nipat alkuperäiseen kuntoon. MP - Racing Pauli Penttilä oikoi takahaarukan. Renkaat ovat pyörässä olleet Trellebogit, jotka ovat juuri sellaiset kuin malliin alun perin kuului. Akront- vanteet olivat hyvässä kunnossa, niille ei tarvinnut tehdä muuta kuin kiillottaa.

Toinen Girling - takaiskari oli päästänyt "mehut pihalle" mutta rompetorilta löytyi uusi. Ohjaustanko löytyi Tauno Örtheniltä, bensatankki Jukka Montolta, numerokilvet Hannu Turuselta, etulokari Britti - Helmetistä. MC - Servicestä, Örebrosta Jana tilasi satulaan uuden pehmusteen ja päällisen, takalokarin, Maguran tupit, tarran ilmaputsariin, vaihde - ja käynnistyspolkimen kumit sekä bensatankin korkin.

Pyörän entisöinnin tarkoituksena oli saada siitä mahdollisimman alkuperäinen. Jana haluaa näyttää pyörän sellaisenaan kuin se oli. Tämä yksilö oli säästynyt virityksiltä, kuten takaiskareiden vinoon asettamisen ja erilaisten kevennysten aiheuttamilta muutoksilta, ja oli siksi tarkoitukseen sopiva, ja vaikka lopputulos on todella upea näyttelypyörä, niin Husqvarna ei ole vain korea ulospäin, vaan myös täysin kisavalmis.

Husqvarna 450 CR 1972

Husqvarna 450 CR 1972

(kuva vasemmalla)
HUSQVARNA MOTOCROSS
Tekniset tiedot malleista 1972
CR 125 cc
CR 250 cc
CR 400 cc
CR 450 cc